OLDŘICH A MARCELA BEZCHLEBOVI: Rozloučit se s brzdiči je psychicky náročné, ale nutné
Z receptů ve starých kuchařských knihách vytvořili skvělé produkty a založili rodinnou konzervárnu Via Delicia v Zábřehu na Moravě. Oba jsou srdcaři, kteří svou práci milují. O to horší bylo období, kdy se museli rozloučit s neproduktivními zaměstnanci a s těmi, kdo firmu záměrně brzdili. Jak náročné to bylo a jak takovou situaci zvládnout? O tom jsem si povídala s manželi Oldřichem a Marcelou Bezchlebovými, ředitelem a ekonomkou rodinné firmy Via Delicia.
celý článekMÅRTEN RUNOW: Když někoho najímáte, ujistěte se, že to pomůže prosperitě firmy
Koncept PPM vznikl pod taktovkou dvou specialistů na lidi. Jedním spolutvůrcem pojmu PPM je Lucie Spáčilová. Druhým je pak Mårten Runow, mezinárodně uznávaný expert na budování produktivních týmů a zakladatel společnosti Performia International. Pojďme se podívat, co o PPM říká on.
celý článekZtracená generace nebo skrytý potenciál? Co s dětmi, které se nedostaly na střední
Nadcházející generace, která právě skončila základní školu, se ocitá v obtížné situaci. Mnoho z nich se totiž z důvodu nedostatku kapacit nedostalo na střední školy s maturitou, což jim odepře možnost získat tradiční vysokoškolské vzdělání. Na trhu práce se tak v budoucnu objeví značné množství mladých lidí, kteří nebudou disponovat vysokoškolskými tituly. Tento vývoj vyvolává otázku: Není na čase změnit náš pohled na důležitost dosaženého vzdělání?
celý článekNajít supermana není problém. Máme důkazy!
Pro jednoho z našich klientů jsme hledali finančního kontrolora/specialistu reportingu, který by ochotně jezdil na pravidelné pracovní cesty do Indie. Pro někoho může být toto povolání noční můra, ale já jsem nalezení tohoto „supermana“ vzala jako výzvu.
celý článekOpravdu dobrá inzerce vyžaduje sebedůvěru
Není pochyb, že personální inzerce je dnes jedním z nejdiskutovanějších témat, když se řeší úspěšnost náboru. Protože když není z koho vybírat, je opravdu těžké uspět. A nejde ani tak o kvantitu, ale hlavně kvalitu kandidátů. Do diskuze pak vstupuje marketing, grafik a další specialisté ve snaze vyřešit tento pro firmu klíčový problém. Je tu ale jedna zásadní věc, která nám při tvoření inzerce uniká.
celý článekKdo vás připraví o nejlepší kandidáty? Vaše vlastní předsudky!
Od té doby, co na většinu pozic nečekají za vraty firem zástupy kandidátů, jsou předsudky nevděčným luxusem. Některé jsou už tak zažité, že je lidé pokládají za platné zákonitosti, se kterými je prostě potřeba počítat. Například takový věk. Spousta lidí je opravdu přesvědčena, že mladý člověk má v sobě automaticky více pracovního entusiasmu nežli lidé starší. Vychází to ze zkušenosti, ze sociologického výzkumu nebo je to jen chybná domněnka? Pojďme se na to podívat blíže.
celý článekInzerce: Co přitáhne ty nejlepší uchazeče
Ačkoli se může zdát, že inzerát není ve výběrovém řízení tak důležitý prvek, je to možná právě naopak. Možná se nám ti nejšikovnější ani nepřihlásí, protože je inzerát nezaujme nebo v něm požadujeme něco, bez čeho bychom se možná klidně obešli. Abychom se na to podívali z jiné perspektivy, zeptali jsme se úspěšných uchazečů, kteří už dnes jsou velmi hodnotným článkem firmy, jak inzerci vnímají oni.
celý článekNábor lidí do výroby? Mission possible!
Vhodného kandidáta aby dnes člověk pohledal a u pozic ve výrobě to platí dvojnásob. Nedávno jsme pomáhali jedné naší klientce přenastavit náborový proces, a protože se nám tato strategie vydařila a vhodného zaměstnance jsme nakonec našli, rádi bychom se s vámi o celý proces a změny v něm podělili. Někdy se totiž může zdát, že najít vhodného člověka je doslova mission impossible neboli nemožná mise. My vám však chceme ukázat, jak z mission impossible pár kroky udělat mission possible. Zkrátka, že uspět je možné.
celý článekDesatero pro skvěle motivovaný tým
Cítíte, že potřebujete lépe namotivovat svůj tým do práce? Chybí vám jejich větší iniciativa, proaktivita a zapojení do firemního dění? Právě proto jsme sestavili tohle desatero, které je založené na naší zkušenosti se stovkami firem. Přejeme vám, aby přineslo inspiraci a výsledky i vám.
celý článekMårten Runow: Novodobý HR manažer by se měl zaměřit na produktivitu personálu
Mårten Runow zakladatelem společnosti Performia International působící ve Švédsku se snaží vnášet do oblasti HR zdravý rozum. Letos v květnu přijel do Prahy na konferenci Moderní trendy HR a hovořil o tom, jak uplynulé roky změnily práci v HR a o tom, jaká bude budoucnost HR a jaké místo v ní zaujme tzv. Personnel Productivity Management™.
celý článek29. číslo časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY je na světě!
Když „nejsou lidi". Kdo nás zachrání, když chybí kvalitní zaměstnanci?
celý článekPetr Havlík: Ohlédnout se za kolemjedoucím autem a vidět výsledek svojí práce je rozhodně silný pocit
Petr Havlík, výkonný ředitel firmy SWELL, je jedním z těch, kteří ušli kus obdivuhodné cesty a stále jsou si vědomi, jak důležití jsou pro firmu lidé. V rozhovoru jsme si mimo jiné povídali o tom, jakým způsobem hledají do firmy ty správné „srdcaře“ a v čem jsou technické pozice kreativní.
celý článek5 tipů, jak získat ty nejlépe motivované lidi neboli srdcaře
Můžete zaměstnat kohokoli, ale když se podíváte na nejloajálnější lidi ve svém týmu, zjistíte, že jejich motivace je zpravidla vysoká. A to je ten důvod, proč se vám s nimi tak dobře pracuje.
celý článekKonec výmluv! Na co české firmy při náboru zapomínají
Situace na pracovním trhu se dnes jeví jako opravdu nesnadná a komplikovaná, zvlášť pro dlouhé zástu-py firem, které hledají nové, kvalitní zaměstnance. Když se výběr nedaří, je tedy nejsnazší říct, že je to kvůli přetlaku na pracovním trhu. Rozhodně to nezní jako špatný argument, ale je to opravdu jen o tom? Nebo můžeme ovlivnit mnohem více, než vůbec tušíme?
celý článekLUCIE SPÁČILOVÁ: Krize otevřela manažerům oči
„Věděla jsem vždycky, že chci dělat něco s lidmi a pro lidi. Baví mě pomáhat firmám nabírat správné, nadšené lidi a vytvářet kulturu, v níž se lidé a týmy rozvíjejí, a práce jim dává smysl,“ řekla mi Lucie Spáčilová, ředitelka a zakladatelka společnosti Performia, která se specializuje na oblast personalistiky, vedení lidí a hodnocení zaměstnanců.
celý článekPravěké HR v moderní době nepřežije!
Už sedmnáct let pozorujeme účinnost, respektive neúčinnost tradičních metod výběru a hodnocení personálu. Metody vnímané jako základní, neodmyslitelné a obvyklé jsou ale z hlediska dnešních potřeb úplně nedostatečné a přinejmenším pokulhávající.
celý článekANDREA TKAČUKOVÁ: Zaměstnávání cizinců není tak složité, když víte, koho se zeptat
Uvažovali jste někdy o tom, že zaměstnáte cizince? A taky jste si v tu chvíli řekli: „Nemám ponětí, jak se to dělá.“? Pak jsme právě pro vás připravili tenhle rozhovor. Andrea Tkačuková je spoluzakladatelka a výkonná ředitelka agentury Foreigners, se kterou ročně pomáhá tisícům cizinců, aby u nás měli lehčí start. Co je na tom nejsložitější, odkud k nám proudí nejvíce cizinců a co je pro vás jako zaměstnavatele při zaměstnávání cizinců úplný základ?
celý článekTOMÁŠ HÜLLE: Moderní firmy vědí, že stážisti jsou jejich budoucnost
Jak na stáže ve firmách? To je něco, co se ve veřejné debatě i na firemních poradách rozebírá čím dál častěji. Podle zakladatelů platformy Xflow.cz, která se budováním stážistické kultury v České republice zabývá, je to ale pořád málo. Tomáš Hülle, spoluzakladatel platformy, se propojováním akademické sféry s praxí zabývá už několik let a v roce 2019 tak byl i u zrodu Xflow.cz. Jak mohou stážisté firmám pomoci, jak je nabírat a co vlastně potřebujete o stážistickém programu vědět, než se do něj pustíte?
celý článekVáclav a Barbora z VASKY: Mladá generace si často neuvědomuje, jak se má dobře
Oba už v teenagerovském věku lákal svět podnikání. On založil v osmnácti letech svou vlastní firmu na výrobu bot, která má dnes stamilionový roční obrat. Ona od svých devatenácti vyzkoušela nemálo různých prací a dnes je srdcem Vaškovy firmy. „Kéž bych byla v jejich věku tak uvědomělá jako oni,“ řekla jsem si po rozhovoru s nimi. O koho jde? O Václava Staňka, majitele obuvnické značky Vasky, a Barboru Čápkovou, jeho personalistku.
celý článek5 tipů pro hladkou spolupráci HR a vedoucího při náboru
Jak by mělo personální oddělení komunikovat s vedoucími, když vybírá nové zaměstnance do jejich týmu? Máme pro vás 5 tipů.
celý článekVíte, kdo brzdí vaši firmu?
Brzdič, skrytý nepřítel, had, travič studní – to všechno jsou výrazy (a zazněly i peprnější), které popisují člověka, který rozkládá firmu zevnitř. Bývá těžké ho objevit, protože se dokáže umně skrýt. Čím vyšší IQ má, tím lépe umí všechno kolem sebe zkomplikovat. Těžko se tak rozplétá klubko zmatených informací, které se po firmě šíří. Jak někoho takového rozpoznat a nesplést si ho s někým, kdo prostě jen občas nemá svůj den?
celý článekNábor v krizi? Změňte přístup ke kandidátům
Ať už potřebujete doplnit tým o jednoho schopného člověka, nebo se pouštíte do rozsáhlého najímání, vždy potřebujete být efektivní a úspěšní. Nikdo patrně nestojí o dlouhé a drahé výběrové řízení, dlouhé a drahé zaškolování, dlouhé a drahé propouštění, aby později začal znovu od nuly. Změnila současná doba nějak charakteristiku uchazečů? A jak být dnes maximálně efektivní a úspěšný v oblasti náboru?
celý článek3 důvody, proč přes všechny snahy nábor nových lidí nefunguje
Možná jste někdy byli v situaci, kdy jste se snažili všemožnými cestami získat do své společnosti kvalitní pracovníky. Inzerovali jste na všech možných i nemožných pracovních portálech, spolupracovali se školami, aktivně využívali sociálních sítí, ale dlouhodobě bez pořádného výsledku, tedy bez nového šikovného kolegy na palubě. Čím to může být? Mám pro vás tři možnosti.
celý článekChcete znát budoucnost? Prozkoumejte minulost!
Představa, že dáme šanci někomu, jehož přínos byl doposud téměř mizivý, nebo dokonce mínusový, s tím, že právě u nás změní svůj postoj a produktivní začne být, je velmi romantická, ale také vysoce nepravděpodobná. Možná právě proto o takových příbězích natáčí Hollywood své filmy, protože jsou tak výjimečné. Pojďme opustit Hollywood a oblíbené happy endy“ a podívejme se na to, jak je to doopravdy a co si z toho můžeme vytěžit pro svůj tým.
celý článekJak bude letos vypadat úspěch na poli HR
Máme za sebou čas bilancování a výhled do roku 2021 podsouvá mnoho otazníků. Z hlediska HR je jasné, že po roce 2020 se některé věci už nikdy nevrátí na stejnou úroveň. Z toho všeho negativního, čemu jsme v byznysu loni čelili, vyšlo i několik opravdu zajímavých věcí. Vyhrocená situace, nebo řekněme nevyhnutelnost, má vždy tendenci posunout věci dál, než jsme si kdykoli předtím dokázali představit. Co nás tedy v HR a náboru letos čeká, a hlavně co dělat, abychom nakonec uspěli?
celý článekNábor online? Jde to levou zadní
Jak na nábory v dnešní době? Slovy klasika „show must go on“. V jednom z předchozím článku jsem psala o tom, jak vést výběrová řízení v rámci vládních opatření, které omezují pohyb osob. Nyní se blíže podíváme přímo na online pohovory. Na co nezapomenout, aby vše proběhlo hladce a bylo to pro obě strany příjemné setkání.
celý článekMileniálové a jim podobná „sebranka“
Dnes už je téměř nemožné, abyste alespoň jednou neslyšeli něco o generaci takzvaných mileniálů. Co to ale vlastně ve skutečnosti znamená, jak se liší od ostatních generací, jak se projevují na trhu práce a proč se o nich dnes tak moc mluví?
celý článekProč je důležité motivovat své zaměstnance? A jak to udělat správně?
Když chceme, aby nás život bavil, potřebujeme motivaci téměř ke každé naší činnosti. Pro někoho ale nemusí být snadné ji najít. Motivovat sám sebe může být mnohdy těžší než motivovat své okolí. Jak motivaci vlastně definovat? Co lidi demotivuje? A jak motivaci najít sám pro sebe? O to se s námi podělili tři úspěšní ředitelé českých firem.
celý článekTři nejčastější výzvy spojené s najímáním do týmů liniových manažerů
Liniový manažer. Najdete ho někde mezi řadovým zaměstnancem a managementem. Je to odborník v oblasti, kterou má na starosti. Dosazen do své funkce byl většinou proto, že měl výborné výsledky, hlubokou znalost a ochotu převzít více zodpovědnosti, ne snad proto, že by byl odborníkem na vedení lidí.
celý článekProč jsme tak fixovaní na první dojem?
Někteří personalisté mají tendenci klást velký důraz na první dojem, který z kandidáta mají. To ale někdy může být obrovská chyba. Neznamená to ale, že na prvním dojmu nikdy nezáleží, jen že se mnohdy přeceňuje. Nejen v HR. Proč to tak je a kdy si na to dát pozor? Tím se zabýval napsal Marten Runow, expert na budování produktivních týmů.
celý článekZ PRAXE: Je produktivita opravdu tak důležitá?
Jak důležitá je produktivita pro významného výrobce obalů, profíka z oboru stavebního klempířství a výjimečnou reklamní agenturu? Proč a jak měří výsledky svých lidí a proč je podle nich právě sledování produktivity u lidí klíčové? Odpovědi jsme hledali u úspěšných českých firem, na které jsme náležitě pyšní.
celý článekCo české firmy neví? Jak odhalit produktivitu při náboru
Při najímání nás některé specifické faktory kandidáta mohou ovlivnit a my se rozhodneme, že by do našeho týmu nezapadnul. Existují určité parametry, které u nového zaměstnance hledáme a které bychom potřebovaly. Může se ale stát, že nás ve výběru něco omezuje. A naše představy to nejsou.
celý článekNejvětší bariéra při hledání zaměstnanců podle firem? Nedostatek kvalitních kandidátů
Jaké jsou největší bariéry při hledání nových zaměstnanců? A co firmy nejvíce odrazuje? Na to se zaměřili při průzkumu AMSP. Co české firmy nejvíce trápí?
celý článekPETR RINGER: Je důležité hledat, co v lidech je, a podle toho s nimi pracovat
Představte si, že máte šéfa, který má za sebou 24 let zkušeností ve firmě, díky nim rozumí všem procesům ve vašem oddělení, nemá problém s vámi třeba i v sobotu jít do práce, je pro něj důležité, že se jeho lidé posouvají, a navíc oplývá skromností, kterou by mu mnozí mohli závidět. Ne, není to popis filmové postavy z nedělní pohádky, mluvím tu o Petru Ringerovi, živém manažerovi výroby ze společnosti Karel Kaňák, s.r.o. Jak se dívá na motivaci právě on?
celý článekPřinesl koronavirus do firem přirozený personální audit?
Přirozený personální audit. I tak by se dala nazvat první vlna omezení na jaře z personálního hlediska. Měla jsem úžasnou možnost o tom mluvit s více než 130 šéfy a majiteli firem, se kterými jsem se seznámila na našich offline či online setkáních. Ať už jejich společnost díky omezením měla práce nedostatek, nebo naopak nadbytek, jejich zaměstnanci na to nějak reagovali. Existují 4 různé reakce, které šéfům firem mnohé ukázaly. Jaké to byly?
celý článekKdyž se v náboru nedaří, většinou je to proto, že jste špatně začali, říká Ivar Bruvoll
Umíte si představit, že uděláte 2 500 výběrových řízení a v každém z nich jste maximálně soustředění na to, aby se vše povedlo a na konci jste měli produktivního a loajálního nováčka do týmu? V české Performii za sebou máme “výběrek” už také dlouhou řádku, ale určitě většinu neudělal jeden člověk. O kom je řeč? O šéfovi norské pobočky společnosti Performia Ivaru Bruvollovi, který začal pomáhat firmám v najímání přesně před třiceti lety. A protože má tolik zkušeností, byl pro pohled zvenčí ideálním kandidátem.
celý článekDvě ingredience, bez kterých se dobrý personalista na pohovoru neobejde
Dobrá komunikace je základ všeho. Lidé spolu mluví dennodenně. Ptáme se, odpovídáme a zároveň posloucháme. Někdy se ale stává, že sice slyšíme, co nám ten druhý říká, ale nevnímáme. Při povídání s přáteli to není tak zásadní problém. Ten nastává až ve chvíli, kdy například máte pohovory.
celý článekTÝM TEST: Jak zvládnout každou náročnou situaci?
Ať už jste teď, nebo v budoucnu budete v nějaké náročné situaci, vždy myslete na to, že řešení existuje. A abyste se z toho rychleji vymotali, připravili jsme pro vás takový zjednodušený testík, který vás dovede k tomu správnému řešení. A je vám asi jasné, že je opět spojen s vaším týmem a lidmi, které ve firmě máte.
celý článekRutinér, milovník změn a vedení firmy. Vražedná kombinace, nebo příběh s dobrým koncem?
Sehrané vedení se vzájemným porozuměním i v době krize je úspěšnější nežli nesjednocené vedení, které se dohadovalo už před krizí. To je asi každému nad slunce jasné. Co když máme ale ve vedení dva úspěšné, rozumné manažery, z nichž je ale jeden milovníkem změn a druhý upřednostňuje rutinu a raději nic nemění? Je možné tyhle pohledy na věc sladit tak, aby se firma i se svými lidmi nerozpadla na kousky a oba si o sehraném vedení nemuseli nechat jen zdát? Podívejme se na jeden konkrétní příklad.
celý článekMårten Runow: To nejhorší řešení kritické situace je nedělat nic
Marten Runow už poznal příběhy tisíce firem, a proto jsme věděli, že jeho pohled na kritické okamžiky, které mnoho z nich prožívalo a prožívá, nám toto téma osvětlí i z dalšího úhlu. Co má dělat šéf firmy, když se firmě nedaří? Jak v tu chvíli zacházet s lidmi, které má na palubě? Nebo jak má šéf jako někdo, na koho jsou upřeny nejedny oči, ustát stres, který je s takovým obdobím nepochybně spojen? Pojďme si spolu s Martenem Runowem na tyhle otázky odpovědět
celý článekProč pokračovat v najímání, když ostatní propouští?
Poslední dobou jsme ve společnosti svědky zajímavého jevu, který můžeme nazvat jako kolektivní chování. To je popisováno jako výrazně odlišné od chování jednotlivce, který se rozhoduje sám za sebe bez vlivu skupiny. Emoce, kterou se vyznačovalo a stále ještě v mnohých ohledech vyznačuje chování společnosti v posledních pár měsících, je strach.
celý článekSnaha obsadit pozici za každou cenu vyčerpává celý tým, shoduje se šéfka s personalistkou
Již přes deset let spolu pracují ve světě kancelářských a školních potřeb, který existuje od roku 1991. Jedna vede firmu v nelehkém konkurenčním prostředí ke skvělým výsledkům, druhá si vzala za cíl pustit do firmy pouze produktivní a nadšené lidi. Jak se to matce a dceři, ředitelce a personalistce, Martině Zacharové a Lucii Veverkové daří a jak se dívají na výběr lidí do firmy v době, kdy „nejsou lidi“?
celý článekHOME OFFICE: Nastavili jste ta správná pravidla?
Vzhledem k současné situaci mnoho firem změnilo systém fungování a zavedlo pro své zaměstnance home office, tedy práci z domova. Pro některé to už bylo běžnou součástí života, pro některé novinka. Jak to je u Vás? Zkontrolujte si s námi, jestli jste nastavili všechno správně.
celý článekVzít či nevzít? Aneb co s již vybraným kandidátem?
Přestože ještě před pár týdny jsme měli jasno ohledně budoucnosti, dnes je vše jinak a vy jste se možná dostali do situace, kdy nevíte, jestli nového zaměstnance přijmout. Musíte zvážit nové faktory a různé otázky, které dosud nebyly aktuální. Co s tím?
celý článekKlepat se doma strachy, nebo se stát hrdinou? Jak to vidí jedna šéfka
Nechci šířit paniku, nechci nadávat na vládu a ani se nechci doma klepat strachy. Chci se k věcem postavit čelem a udělat to nejlepší pro co nejvíce lidí. Toto jsou tipy od jedné šéfky, která nerada poslouchá televizní zprávy, dělá to, co jí dává smysl, a nestahuje gatě ještě před brodem.
celý článekMáte rozjeté "výběrko"? Pokračujte online
„Zrušili jsme pohovory, protože se s kandidáty vzhledem k situaci nemůžeme potkat,“ říká mi do telefonu klientka, když jsem se jí ptala, jak se jim nyní daří. Trochu mě to zaskočilo a nedovedla jsem si představit, že bych udělala to samé.
celý článekKdyž naloďování nefunguje
Určitě to znáte. Máte konečně vybráno a kandidát se vám podpisem pracovní smlouvy dostává do fáze zaškolování (dnes často pojmenovávané jako onboarding – tedy jakési naloďování). Protože nováček si na sebe na začátku ještě úplně nevydělává, snažíte se tuto „dobu zaškolovací“ co nejvíce zkrátit. Postupně ale zjišťujete, že to na nováčka nějak nefunguje. Kde se stala chyba?
celý článekJe najímání v současné době bláznivý nápad?
I když je dnes náročné myslet na něco jiného než na to všudypřítomné téma, ne všechny firmy musí nutně zastavit veškerou svou aktivitu a přestat se dívat do budoucnosti. Starat se o ni je totiž teď totiž velmi důležité.
celý článekZ PRAXE: Jak se mění pohled úspěšných v čase?
Ohlédli jste se někdy v čase a pozorovali, co se u vás změnilo? V rámci pravidelných rozhovorů, které děláme pro náš časopis Dobrodružství personalistiky s našimi nejúspěšnějšími klienty, jsme čtyřem dámám položili stejnou otázku jako před lety. Jak to vidí dnes a kam se posunuly?
celý článekInterní nesoulad – spící potenciál?
Různé generace, různé kultury, různá pohlaví, různá úroveň vzdělání, specifika různých oborů nebo pozic v rámci firmy a možná ještě další „rozdílnosti“ mohou nejednoho HR manažera nebo ředitele firmy potrápit. Jak to vše skloubit? A jak nebýt zaujatý, nebo naopak příliš benevolentní v náročných situacích?
celý článekZaměstnanec, kterého nechcete i chcete zároveň
Lidé nejsou stroje. To víme. A zaměstnanci bez chyb neexistují. To taky víme. Kde je ale přesně ta hranice, kdy je jasné, že konkrétní zaměstnanec přináší více problémů než hodnotných výsledků a je na čase se s ním rozloučit?
celý článekZ PRAXE: Proč a jak sestavují úspěšné firmy personální strategii
Tentokrát jsme naše klienty vyzpovídali ohledně toho, jak to mají ve firmách s personální strategií a co je na té strategii vlastně tak podstatného. Najdete v tom inspiraci i pro sebe?
celý článekPŘÍKLAD Z PRAXE: Správný inzerát je pořád základ
Nízká nezaměstnanost se nás neustále snaží přesvědčovat o tom, že lidé nejsou. Ale jak kdysi řekl zakladatel Performie Marten Runow: „Nemusí vás zajímat, zda je nezaměstnanost 10 % nebo 2 %, stějnětejně primárně stojíte o ty, kteří tu práci mají.“ A to je rozhodně něco, pod co se osobně ráda podepíšu. Lidi prostě jsou, jen je třeba k nim hledat ty správné cesty a vědět, jak je oslovit.
celý článekProč někdy i ty nejmodernější motivační nástroje nefungují?
Na současnou napjatou situaci na trhu práce už si stěžovat nemůžeme. Pokud jste jako firma ještě stále nezačali pracovat na konkrétních strategiích, změnách a inovacích tak, abyste se přizpůsobili této době, pravděpodobně jste propásli spoustu dobrých příležitostí. Ve kterých třech oblastech se firmy za poslední roky nejvíce posunuly a proč některé inovace nezafungovaly a nezafungují ani v budoucnu, i kdybyste se rozkrájeli?
celý článekBez podpory vedení to na sociálních sítích můžete zabalit
Ve své praxi se někdy setkáváme s tím, že na naše workshopy o sociálních sítích dorazí zaměstnanec společnosti s tím, že by chtěl začít aktivně komunikovat na sociálních sítích, aby zvýšil povědomí o firmě jako zaměstnavateli. Vždy hledáme řešení toho, jak efektivně rozproudit komunikaci na sociálních sítích a jaké příspěvky tam dávat, aby byl obsah pestrý a zajímavý. Nezřídka však narazíme na to, že vedení se toho nechce účastnit, nechce být v tomto ohledu propagováno a o fotografiích nemůže být ani řeč. V tento moment se u klientů dostáváme do slepé uličky.
celý článek5 tipů pro nastolení a udržení vysoké produktivity týmu
Krátké, ale jasné shrnutí toho, jak udržet tým produktivní, nadšený a zaměřený na výsledky.
celý článekPerformia již popáté zaplnila všechny židle na HR Days!
Koncem října proběhl již 9. ročník veletrhu HR Days, na kterém popáté v řadě za sebou vystoupila naše výkonná ředitelka Lucie Spáčilová se svou přednáškou ŠÉF NEBO PERSONALISTA: Kdo má pravdu?. Za Performii vystoupila na konferenci i trenérka a konzultantka Hana Slačálková se svojí přednáškou o brandu zaměstnavatele.
celý článek22. číslo časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY, je na světě!
Věříme, že bychom neměli nové, moderní výrazy ignorovat. Je ale důležité jim opravdu porozumět.
celý článekSociální sítě jako podpora interního PR?
Hodně se mluví o využívání sociálních sítí pro nábor nových zaměstnanců, ale sociální sítě můžete dost dobře využít i jako podporu interního PR společnosti. Když říkáme interní PR, mluvíme o vztazích mezi zaměstnanci a zároveň jejich vztahu k firmě, jejíž jsou součástí. Jak nám v tomhle mohou sociální sítě pomoci?
celý článekSlovník pojmů z oblasti HR
Protože chceme, abyste se v moderní „džungli“ pojmů neztratili, připravili jsme pro vás slovníček pojmů z oblasti personalistiky.
celý článekINZERCE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH: Zapomeňte na celé inzeráty
Sociální sítě jsou velmi rychlé a živé médium. Jejich uživatelé od nich očekávají stručná jasná hesla a sdělení. S dlouhými texty, které jsou typické pro klasickou psanou inzerci volných pracovních pozic, zde rozhodně „nepochodíte“. Proč ne a jak to vzít za správný konec?
celý článekJak na náborové video?
Podle průzkumů vnímáme až 80 % všech informací zrakem a 94 % lidí si pamatuje obrázek lépe než text. A v době, kdy světem vládnou Youtubeři a Insta stories (krátká videa na sociální síti Instagram), je více než jasné, že díky náborovým videím můžeme velmi efektivně oslovit požadovanou cílovou skupinu. Jak konkrétně mohou taková videa pomoci náboru?
celý článek21. číslo časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY, je na světě!
Příprava před startem výběrového řízení je téma, které jsme zvolili zcela záměrně. Už delší dobu pozorujeme, že je to věc, která až moc často způsobuje komplikace v najímání nebo dokonce může za úplný neúspěch. A to nás prostě nenechává chladnými. Proto je nové číslo DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY zaměřené právě na toto téma.
celý článekMårten Runow: Prodejci jsou mistři sebeprezentace
Podle zakladatele společnosti Performia Mårtena Runowa ze Švédska je obchodník jedna z nejtestovanějších kategorií či pozic v systému Performia vůbec. Proto jsme se ho zeptali na některé věci, které by mohli naše téma „prodejci“ doplnit. Tady je od něj několik bodů k tomu, co je u prodejců důležité sledovat, jak to mají ve Švédsku a čeho se při najímání obchodníků vyvarovat.
celý článekKdyž kandidát „ví, že nic neví“, máte z poloviny vyhráno!
Věděli jste, že existuje škála vědění? Je to velmi zajímavá škála, která ukazuje různé úrovně vědění a hlavně to, jak se osoba, která dané úrovně dosahuje, projevuje. Prozradíme vám, na jaké úrovni vědění by měl být zaměstnanec, aby se vám s ním dobře pracovalo.
celý článekHR versus ostatní oddělení firmy: Jak jsou vlastně propojená?
To, že jednotlivé části firmy spolu musí kooperovat, je asi jasná věc. Avšak to, že právě oddělení HR má samo o sobě důležitou roli v této kooperaci až donedávna tak jasné nebylo. V čem a jak nejčastěji spolupracuje personální oddělení s dalšími částmi firmy? Podívejte se na to s námi.
celý článekNový člen týmu: Jak ušetřit zbytečné náklady?
Když se šéfové podívají na svůj tým, nejsou vždy úplně spokojení s pracovním nasazením jednotlivců, jejich orientací v problematice či vnímáním souvislostí. Někdy však můžeme narazit na to, že je s člověkem po jeho přijetí nakládáno jako s inventářem. Je postaven na místo a ponechán svému osudu.
celý článekJaké lidi máte v týmu?
Když chcete vybudovat úspěšný tým, musíte vědět, jak rozlišit mezi těmi, kteří vám pomohou, a těmi, kteří vám spíše přidělají starosti. Proto jsme pro vás připravili naše detailní zpracování toho, jaké lidi běžně v každém týmu můžete potkat.
celý článekDáte na první dojem? Kolik dobrých kandidátů jste přehlédli
Výběr na základě dojmu může přinést do organizace dobře vypadajícího ničitele. Tato věc však může dopadnout i naopak. Může se stát, že na pohovor přijde skvělý pracovník, který neudělá dobrý dojem. Ohrnete nad ním nos a zavoláte raději dalšího kandidáta.
celý článekČechům kreativita v najímání rozhodně nechybí
Abychom trochu zapátrali v jiných vodách najímání a přinesli vám odlišný pohled na to, jak najímání funguje v jiných zemích, oslovili jsme kolegy ze dvou zemí, kde Performia působí. Ač jsme pátrali po větší kreativitě, tolik jako u nás, jsme jí nenašli. Něco k inspiraci jsme ale přeci jen vypátrali.
celý článek„Zadní vrátka“ aneb zkušební doba a doba určitá
V tomto článku se budeme věnovat tomu, co nezapomenout při uzavírání pracovního poměru mezi naší firmou a zaměstnancem. Podíváme se na dva způsoby, které zaměstnavateli umožňují ještě si zaměstnance tak trochu „prověřit“ i po jeho přijetí. Jde o zkušební dobu a pracovní smlouvu na dobu určitou.
celý článekI váš přístup k výběrovému řízení může ovlivnit jeho (ne)úspěch
Nedávno jsme obsazovali technické pozice ve dvou různých firmách. Pozice byly poměrně podobné, co se náplně práce týká, a obě firmy jsou z oblasti stavebnictví – člověk by řekl: „je to skoro stejné, můžeme očekávat podobný výsledek“. A přesto to tak vůbec nebylo.
celý článekJak velkou váhu máme dnes přikládat životopisům?
V současnosti můžeme pozorovat, že většina kandidátů své životopisy obohacuje o různé další skutečnosti, jako je například osobnostní charakteristika, fotografie, prezentace profesních cílů a podobně. Jak velkou váhu tedy přikládat životopisu?
celý článekAby výběr vyšel: Často opomíjené zásady pro firmu, manažery i personalistu
Nabízíme skvělou příležitost, zajímavou pozici, velmi dobrý plat a ještě lepší podmínky a uchazeči si nás stejně nevyberou. Co dalšího ještě chtějí? Existuje několik prozaičtějších důvodů, proč si vyberou jinou firmu. Porozumějte jim a budete mít hned o několik šikovných lidí víc.
celý článekMårten Runow: Nevyžadujte od rodiny méně, ale ani více než od ostatních členů týmu
Přinášíme vám opět pohled ze Švédska, tedy od zakladatele Performia International Mårtena Runowa. Nebude to tentokrát jen pohled odborníka s obrovským množstvím zkušeností, ale také člověka, který rodinnou firmu zná doslova „na vlastní kůži“.
celý článekBrzda úspěšného najímání, na kterou se často zapomíná
Zdá se Vám poslední dobou výběr zaměstnanců složitější a přemýšlíte, co změnit, aby to bylo snazší? Možná jste nepomysleli na jednu brzdu, která Vám může úspěch dost výrazně zpomalit. Zjistěte, jak se jí zbavit.
celý článekZnalosti? Skvělé! Ale co když chybí něco zásadního?
Jak rozpoznat, zda kandidát, který má potřebné znalosti a kompetence pro výkon dané pozice, bude pro firmu skutečně přínosem?
celý článekMårten Runow: Obsazování technických pozic je specifické, ale ne nemožné
Jak se daří technicky zaměřeným firmám ve světě a v čem spočívá nelehkost budování týmu v těchto oborech? Nad tímto se zamyslel zakladatel a CEO společnosti Performia Mårten Runow.
celý článekPavel Ranc: Čím horší je odměňování zaměstnanců, tím schopnější musí být management
Otázka hodnocení a odměňování zaměstnanců je stále více skloňována zaměstnavateli i zaměstnanci. A to nejen proto, že v současné době roste poptávka po pracovní síle snad v každém oboru a zaměstnanci se nezřídka snaží diktovat si podmínky své práce.
celý článekŘízení firmy: Komu jinému věřit než vlastní rodině?
Zní to logicky a je to často přirozené. Když začnete podnikat a vypadá to, že to má smysl a je potřeba se poprvé „rozmnožit“. Komu ale dát tu důvěru? Kdo bude pracovat poctivě a opravdu pro vás? Kdo s vámi překoná i těžké časy a bude naprosto loajáln
celý článekIva Schulzová: Výběr je výrazně ovlivněn tím, co nosí šéf dané pozice v hlavě
Situace v najímání je v posledním období poněkud jiná. Jak nízká nezaměstnanost zahýbala s personální inzercí? Na to jsme se zeptali naší personální konzultantky Ivy Schulzové, která pomáhá klientům s výběrem již od roku 2008.
celý článekNa čem opravdu závisí úspěch prodejce?
V Performii jsme známí jednoduchými čtyřmi faktory, které jsou rozhodující při hodnocení jakéhokoli pracovníka. Jak se ale na tyto čtyři faktory dívat, když mluvíme o pozici prodejce?
celý článek5 zaručených způsobů, jak odradit kvalitní uchazeče
Nyní nastává doba, kdy by každá firma měla dbát na to, jaké PR vytváří směrem ke kandidátům. Proto tu máme 5 přešlapů, které jsme u firem vypozorovali a které vás mohou snadno připravit o zajímavé pracovníky. Vyhněte se jim.
celý článekCo (ne)může způsobit nedostatečně proškolený personalista?
U jednoho z našich klientů jsem se nedávno setkala se situací, kdy se personalistka cítila nedostatečně kompetentní k vedení pohovorů. Ve firmě je již téměř rok, ale zatím se jí nikdo příliš nevěnoval...
celý článek5 tipů jak optimalizovat náklady spojené s HR
Přemýšlíte nad tím jak ušetřit v oblasti najímání co nejvíce peněz? Přečtěte si našich pět tipů a zjistěte, kde je možné náklady optimalizovat.
celý článekJak jsem se stala úspěšnou personalistkou – jednoduše a rychle
Úspěšná manažerka pro lidské zdroje a marketing Martina Rancová Slneková napsala o tom, jak se k personalistice dostala a jak snadné to může být. Právě Performia byla tím, kdo ji k tomu přivedl.
celý článek5 kroků ke snížení fluktuace (nejen) dělníků
V současné době se u klientů nezřídka setkáváme s nedostatkem uchazečů na dělnické pozice. Je pro ně obtížné sehnat nové kandidáty a někteří dlouholetí pracovníci jim odchází.
celý článekKarel Havlíček: Fráze „zlaté české ručičky“ už bohužel neplatí
Nedostatek pracovníků do technických a výrobních oborů je bohužel dnes to, co firmy nejvíce pálí. A potvrzuje to i předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Karel Havlíček.
celý článekTECHNICKÉ POZICE: Opravdu hledáte výlučně odborníka?
S expanzí a rozvojem firma často potřebuje rozšířit řady o platné členy týmu. Pokud se jedná o pozice odborné, spojené s hlubšími znalostmi a dovednostmi, pak její požadavky na kandidáty podle toho vypadají.
celý článekPOHLED ZE ŠVÉDSKA: Personalista a jeho role očima Mårtena Runowa
Zakladatel společnosti Performia Mårten Runow ze Švédska považuje pozici personalisty, či chcete-li HR manažera, za jednu z nejdůležitějších ve firmě.
celý článekPersonalista ve firmě: Ano či ne?
Z praxe vím, že nejdelší bývá rozhodovací fáze – úvahy a rozhovory na téma „personalista – ano či ne“? U jednoho z našich klientů trvalo 3 roky, než se majitel rozhodl pro obsazení této pozice. Co se během těchto tří let událo?
celý článekInterní PR ignorujte jen na vlastní nebezpečí
I když pojem „interní PR“ může znít velmi honosně a pro někoho až neuchopitelně, je to něco, co se vyskytuje v každé firmě, ať už chceme nebo ne. Otázka je, na jaké je úrovni a co může způsobit kladného nebo negativního.
celý článekINZERCE PRÁCE: Kam ji umístit, abyste měli tu správnou odezvu?
Nezaměstnanost je velmi nízká, inzerce práce na pracovních portálech už nám přestává stačit a pro některé pozice je dokonce zbytečná. Kde tedy inzerovat, aby se Váš inzerát dostal k těm správným lidem? To se dočtete v tomto článku na téma inzerce prá
celý článek4 zásady pro přijetí rodinného příslušníka do firmy
Uvažujete o tom, že do týmu přijmete rodinného příslušníka? Pak vám vřele doporučujeme řídit se zásadami, které najdete v tomto článku. Můžete díky nim předejít pozdějšímu rozladění nebo dokonce táhnoucím se neřešitelným situacím.
celý článekVýše platu a benefity v inzerátu: Dobře nebo špatně?
Inzerce práce v období nízké nezaměstnanosti není jednoduchá. Ale jak inzerci nastavit, abyste si přitáhli ty správně motivované kandidáty, kteří vám ve firmě zůstanou? Přečtěte si tento článek o tom, jaký vliv na druh kandidátů mají benefity v inzec
celý článek5 tipů jak využít průzkum spokojenosti zaměstnanců
Přemýšlíte nad průzkumem spokojenosti vašich zaměstnanců? A uvažujete nad tím, jak využít získané informace? 5 tipů si k tomu můžete přečíst v tomto článku.
celý článekSociální sítě: Další zdroj potenciálních kandidátů
V dnešní době sociálních sítí je naivní si myslet, že klasická inzerce na pracovních portálech stačí. 89 % respondentů má profil na Facebooku a 28 % na profesní síti LinkedIn. Zkrátka pokud není firma na sociální síti, jakoby neexistovala.
celý článekJak zkušební den s uchazečem šéfa o starosti připravil
Titulek zní jako pohádka o firmě a jejím výběrovém řízení. Ačkoli to trochu jako pohádka s dobrým koncem zní, je článek o případu, který se jednomu z našich klientů opravdu stal a věříme, že nebyl sám. Jednoduchá rada zní: Nezapomínejte na zkušební dobu.
celý článekKomu svěřit výběr zaměstnanců?
Stalo se Vám někdy, že jste neměli čas na výběrové řízení, i když jste si původně mysleli, že ho mít budete? Pověřili jste výběrem někoho, kdo s tím nemá zkušenosti? Zjistěte, komu výběr můžete svěřit a komu raději ne.
celý článek7 chyb, kterých byste se měli při inzerování volné pozice vyvarovat
Chystáte se na výběr zaměstnanců? Prvním - ne nedůležitým - krokem je sestavit ten správný inzerát tak, aby se Vám hlásili ti praví kandidáti. Přečtěte si, čeho se vyvarovat při inzerování volných pozic.
celý článekJak vybrat úspěšného obchodníka?
Performia je známá jednoduchými čtyřmi faktory, které jsou rozhodující při hodnocení jakéhokoli pracovníka. Jak se ale na tyto čtyři faktory dívat, když mluvíme o pozici obchodník?
celý článekNeverbální komunikace při pohovoru. Sledovat či ignorovat?
Jak velkou důležitost přisuzovat neverbální komunikaci u uchazeče na pohovoru? Co všechno se uchazeč může předem naučit, aby oslnil? Více čtěte v tomto článku.
celý článekPřetahování lidí od konkurence. Dobře nebo špatně?
Je lákání lidí od konkurence na osobní výhody a jejich přeplácení správnou cestou náboru? Čtěte v tomto článku.
celý článekFixováním se na obvyklé požadavky můžete přijít o ty nejlepší obchodníky
Získat opravdu skvělého obchodníka do svého týmu je velkou výhrou pro každou z firem. Podle mých zkušeností je mnoho lidí, kteří se pohybují v prodeji, ale jen část z nich může být opravdovým přínosem.
celý článekNení prodejce jako prodejce
Je zřejmé, že specifika prodejců se v různých oborech liší. V čem se liší a jaký typ prodejce se hodí pro jaký obor podnikání?
celý článekPRODEJCI: Poslední samurajové v komunikaci
Možná i vy znáte lidi, kteří říkají: „prodejce bych nikdy nemohl dělat“ s trochu nadřazeným tónem. Každá pracovní pozice má nějakou popularitu a také veřejnost má o ní nějaké mínění. I pozice prodejce nebo obchodního zástupce ji má.
celý článekJAK VÉST POHOVOR: Profesionální herec, nebo skvělý uchazeč?
Stává se vám, že na pohovoru máte někoho, kdo se prezentuje velmi dobře, zdá se jako svělý produktivní zaměstnanec a nakonec zjistíte, že to, co říkal, není tak úplně pravda? Ptejte se tak, abyste to rovnou při pohovoru odhalili.
celý článekPořád je vyhazovat nemůžete. V čem je tajemství úspěšného obsazení postu marketing?
Je lepší najít na post marketing hotového profesionála nebo si vychovat vlastního specialistu? Může tento problém zvládnout i menší firma? Když to nefunguje, kde je problém?
celý článekJak vylepšit inzerát na pozici prodejce?
Hlásí s vám na pozici prodejce/obchodník málo nebo nakopak moc kandidátů? Jsou kandidáti nekvalitní a chtěli byste přitáhnout ty lepší? Přečtěte si tip, jak vylepšit inzerci k této pozici!
celý článekVybíráte zaměstnance podle životopisů? Má to svá úskalí!
Analýza životopisů bývá nelehkou součástí výběru zaměstnanců. Přečtěte si tipy, které vám mohou poradit, jak správě pracovat s životopisy uchazečů o práci ve vaší firmě.
celý článekOVĚŘOVÁNÍ REFERENCÍ: 2 tipy, na co při tom nezapomenout
Chystáte se na ověřování referencí ke kandidátům o pozici u Vás ve firmě? Přečtěte si 2 důležité tipy, jak to udělat co nejlépe.
celý článekDůležitost referencí aneb důvěřuj, ale prověřuj
V dnešní době internetu, kdy jsou kandidáti soustavně vzděláváni v tom, jak úspěšně působit na výběrovém řízení, není právě jednoduché efektivně oddělit „zrno od plev“ a vybrat z většinou vysokého počtu uchazečů „toho pravého“.
celý článekTři hlavní kritéria při najímání nových pracovníků
V přijímání nových zaměstnanců figurují tři velmi důležité faktory, ke kterým byste měli přihlížet předtím, než se definitivně rozhodnete přijmout nového člověka na palubu.
celý článek