6 věcí, které by měl manažer o svých lidech vědět

Když jste šéf a vedete lidi, máte dvě možnosti, jak k vedení přistoupit. Buď budete souhlasit s tím, že lidé jsou komplikovaní a vést je, že je těžká a nevděčná práce, nebo se rozhodnete lidem lépe porozumět, aby bylo společné fungování pro vás i pro ně snazší a třeba vám přinášelo i radost. Pokud jste se rozhodli pro druhou variantu, najdete tu pár základních věcí, které byste měli o svých lidech vědět, a zdroje, kde se můžete případně dozvědět ještě víc.

Tento článek vyšel ve 35. čísle časopisu DOBRODRUŽSTVÍ PERSONALISTIKY.


1. MÁ ZÁJEM O VÝSLEDEK

Jakou míru zájmu a záměru věnuje dokončení své práce (produktu)? Je to tahoun, nebo se spíše veze? Mikromanagement bude fungovat na méně ochotné vykonavače, ale bude frustrující pro tahouny. Je dobré vědět, koho v týmu vlastně máte.

VÍCE O PRODUKTIVITĚ:

Epizoda podcatu O lidech na téma „Jak z běžného zaměstnance udělat tahouna"
Animované video „Kára“ o tom, koho máte v týmu


2. CO HO MOTIVUJE?

Co vašeho člověka motivuje a proč je ochotný práci nastartovat a pokračovat v ní i přes případné překážky a nepohodlí? Motivuje vaše lidi pouze finanční odměna, nebo ocení i to, že mají smysluplnou práci a možnost se rozvíjet? Ne všichni slyší na to samé, je dobré vědět, jaký je rozdíl v motivaci členů týmu.

VÍCE O MOTIVACI:
Epizoda podcastu O lidech „Jak nepřijít o nejlepší lidi“


3. JAK DOKÁŽE ČELIT KRITICE?

Jak velké drama můžete u svého člověka očekávat, když ho budete třeba i oprávněně kritizovat? Nastartovat u lidí iniciativu a zvýšit zodpovědnost je celkem dobře možné. Jen je třeba vědět, z čeho zodpovědnost pramení a jak se s ní dá pracovat.

VÍCE O ZODPOVĚDNOSTI:
Podcast O lidech s Martou Machovskou: „Zodpovědnost člověka začíná výchovou“


4. JAK SE DÍVÁ NA VÝZVY?

Jaký přístup má k novým věcem, úkolům a výzvám? Je to spíše rutinér, který potřebuje návody a instrukce, nebo takzvaný pionýr, který novinky vyhledává a půjde do toho bez mapy a návodů?

VÍCE O PŘÍSTUPU K NOVÝM VÝZVÁM:
Podcast O lidech „Dobrodruh versus rutinér“
Článek na téma „Rutinér“

 

5. JE CÍLEVĚDOMÝ A AMBICIÓZNÍ?

Jak moc je váš člověk cílevědomý a ambiciózní? Stanovujete-li mu cíle, víte přesně, jak ho nepodcenit, ale ani nepřeválcovat?

VÍCE O CÍLEVĚDOMOSTI:
Epizoda podcastu O lidech „Cíle: Jsme schopni žít bez nich?“
 


6. JAK RYCHLE SE UČÍ?

Jak rychle pojme nové informace, složitější pokyny a vpraví se do nových situací? Na jakou rychlost zaškolování a vysvětlování u nového člena týmu „přeřadit“, aby měl šanci naskočit do rozjetého vlaku? A jak přistupovat k těm, kteří už jsou u vás dlouho, ale nepochytí vaši představu okamžitě? To je něco, co se každému vedoucímu hodí vědět.

VÍCE O ONBOARDINGU:
Epizoda podcastu O lidech s Hankou Slačálkovou na téma "Největší chyby v onboardingu“


Věřím, že našich šest hlavních věcí, které je třeba o lidech vědět, a také odkazy na díly podcastu, ve kterých vám o nich řekneme více, vám pomůžou lépe rozumět lidem. V každém případě musím zmínit, že ti, kteří jsou v praxi nejúspěšnější, navíc absolvovali náš seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým a zapracovali i sami na sobě na semináři Poznej svůj skutečný potenciál.

Oba semináře běžně dodáváme i interně pro celý management.

Text: Lucie Spáčilová
Zdroj fotografií: canva.com, shutterstock.com

Chcete se o svých lidech naučit víc?
 

Přihlaste se na seminář Jak vytvořit a udržet skvělý tým


O autorovi článku

Lucie Spáčilová

Již od založení firmy má na starosti vývoj produktů, kvalitu a celkovou expanzi a životaschopnost společnosti. Práci bere jako hru a Performia je tak trochu její dítě.

Úsměv není všechno! Pokud chybí odvaha čelit problémům


Dobrá nálada, stálý úsměv na tváři a pravidelné vtípky určitě přispívají k příjemnému pracovnímu prostředí. Nikdy vám ale nezaručí, že před sebou máte člověka, který dokáže zvládnout těžké situace a neustále věci zlepšovat.

celý článek

Nejčastější překážky na cestě k objevení talentu


Není tak úplně jednoduché objevit svůj talent. To, v čem jsme opravdu dobří, co nám sedí a v čem můžeme dosahovat skvělých výsledků s relativně malou námahou. Když se nám to podaří, je to skvělé. Pak se totiž při tom, co děláme, i bavíme a máme z toho požitek. Jak s takovým objevováním pomoct ostatním a mít tak tým lidí, kteří jsou na správném místě?

celý článek

Přehled klíčových změn v zákoníku práce: Na co se připravit v roce 2025


Rok 2025 přinese několik změn v zákoníku práce, které mají za cíl zjednodušit administrativní procesy a zvýšit flexibilitu pracovních vztahů. Díky Petře Kubáčové z Accace Legal s.r.o. jsme připravili článek, který přináší přehled nejvýznamnějších změn, které nás čekají od ledna 2025, a zejména navrhovaných úprav, které se (k 1.12.2024) stále nacházejí v legislativním procesu.

celý článek

DANIEL TOVTH: Když nechápete potenciál svých lidí, nemůžete jim pomoct být lepší


Zavřete oči a představte si úřad, ve kterém pracují lidé, co se rádi vzdělávají a neustále se pídí po tom, jak věci zlepšit. Úřad, jehož zaměstnanci si vzájemně pomáhají a pracují na vlastním potenciálu. Máte? Otevřete oči a přečtěte si rozhovor se skutečným člověkem, který přesně na takovém místě zastává funkci vedoucího odboru kanceláře ředitelky úřadu. Je to Daniel Tovth z Krajského úřadu Karlovarského kraje.

celý článek